Het internationale jeanswear-merk Garcia krijgt vanaf 2025 te maken met nieuwe sustainability wetgeving (DPP). Het kledingmerk werkt nauw samen met Ctac om op tijd alle noodzakelijke informatie uit haar systemen te halen en behaalde zo succesvol al de eerste mijlpalen.

Op tijd de juiste gegevens bij de consument

Een grote liefde voor jeanswear: dat is de kracht van het internationale familiebedrijf Garcia. Het merk werd opgericht in 1972 in Urbania, Italië, en groeide op in Nederland tot een internationaal jeanswear merk met een complete collectie voor mannen, vrouwen en kinderen. Ondertussen is het actief in 28 landen.

Garcia focust zich op duurzaamheid en wil het op dit gebied graag iedere dag beter doen voor de gehele familie. Daarnaast moet het jeanswear merk net als vele andere bedrijven aan bepaalde deadlines voldoen vanuit duurzaamheidswetgeving. Aan Europese wetten zoals de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), maar ook aan wetgeving vanuit de specifieke Europese landen waar Garcia actief is. Zo gaat in Frankrijk vanaf 1 januari 2025 de AGEC (Anti-gaspillage pour une économie circulaire) in. Deze wet richt zich op de bestrijding van afval voor een circulaire economie en is een voorloper van het Europese DPP (Digital Product Passport).

Cijfers van het project

1 januari 2025

Garcia heeft te maken met een harde deadline vanuit wetgeving. De productinformatie die Garcia nodig heeft om aan deze wetgeving te voldoen, is inmiddels al verzameld en verrijkt.

80 procent

80 procent van de nodige productinformatie bleek al aanwezig in de systemen die Garcia gebruikt. De resterende 20 procent kon Garcia in Inriver aanvullen.

Elke week overleg

Garcia en Ctac werken intensief en constructief samen. Wekelijks overleggen de partners over actuele ontwikkelingen, uitdagingen en plannen.

Collectie 2025 met nieuwe carelabels

De kledingcollectie van Garcia die begin 2025 in de winkels ligt, heeft QR-codes op het carelabel die toegang geven tot de vereiste informatie in het online DPP.

Systeem voor QR-codes

“Onder de AGEC-wetgeving zijn wij verplicht om consumenten via een QR-code op het carelabel van onze kleding te informeren over enerzijds samenstelling en recyclebaarheid en anderzijds de supply chain per artikel”, legt Ellen de Jong uit. Zij is Corporate Social Responsibility Manager bij Garcia. “Aangezien we al in september 2024 de collectie produceerden die in januari 2025 in de winkel ligt, hadden we dringend behoefte aan een snel te implementeren softwaresysteem gekoppeld aan deze QR-codes.”

Snel en secuur een passende oplossing

“Dankzij onze jarenlange samenwerking heeft Ctac inmiddels veel kennis van onze sector en interne processen”, vertelt De Jong. “Dat komt bij deze businesscase rond de implementatie van de AGEC en van het DPP heel goed van pas.”

De samenwerking tussen Garcia en Ctac verloopt intensief en constructief. De Jong: “De consultants van Ctac brengen ons wekelijks op de hoogte van de ontwikkelingen en planning. Eventuele nieuwe of onverwachte uitdagingen kunnen we zo snel met Ctac bespreken, waarna Ctac ze oplost of bespreekt met de ontwikkelaars van Inriver.”

Geen dubbele data of extra interfaces

Garcia heeft enkele softwareplatformen specifiek voor duurzaamheid bekeken. De Jong: “Wilden we die platformen inzetten dan moesten we veel gegevens uit verschillende systemen halen. Dat zou zorgen voor dubbele data en leiden tot de inzet van extra interfaces, wat het proces onnodig complex maakt.”

DPP Data collection proces

“We besloten samen met Garcia te kijken naar een oplossing binnen hun bestaande applicatielandschap”, vertelt Christ Klinkenberg, principal DS PIM/DAM binnen Ctac. “We onderzochten eerst samen met Garcia welke productinformatie nodig was voor de wetgeving en of die informatie al in hun eigen SAP- en Inriver-systemen stond. Uit deze analyse bleek dat 80 procent van de informatie al aanwezig was”, blikt Klinkenberg terug. “De resterende 20 procent konden we in Inriver vanuit Excel-bestanden en toeleveranciers verrijken.”

80 procent van onze productinformatie bleek al beschikbaar dankzij onze bestaande systemen.

Christ Klinkenberg, Principal DS PIM/DAM Ctac

Hoewel SAP veel oplossingen biedt voor duurzaamheid zoals CSRD, voldoet het systeem niet aan de specifieke eisen van de AGEC- en DPP-wetgeving die voor Garcia prioriteit hadden. De Inriver-module Product Data Governance (PDG) in Inriver deed dat wel. De Jong: “Doordat Ctac zowel een uitgebreide kennis van onze interne bedrijfsprocessen als van onze SAP- en Inriver-systemen heeft, kon Ctac op korte termijn deze businesscase voor ons realiseren. Een termijn die noodzakelijk is vanwege de strakke deadline van de AGEC.”

De eerste mijlpaal is inmiddels bereikt. De Jong: “De nodige productinformatie voor de AGEC is verzameld en verrijkt, en de QR-codes zijn gegenereerd en aangeleverd bij de productielocatie. Zo heeft de collectie vanaf januari 2025 dus QR-codes op het carelabel. Als de klant deze code scant, opent een online productpagina met productinformatie over samenstelling en recycleerbaarheid. We zijn dus goed voorbereid als de AGEC in 2025 in werking treedt en lopen voor op het Europese DPP.”

“Dankzij onze jarenlange samenwerking heeft Ctac inmiddels veel kennis van onze sector en interne processen. Dat komt bij de ontwikkeling van het DPP voor de AGEC wetgeving heel goed van pas.” Ellen de Jong, Corporate Social Responsibility Manager bij Garcia

Bekijk ons webinar over DPP terug

Je productinformatie transparant en toegankelijk voor iedereen. Hoe bereid je jouw organisatie voor op de komst van het Digital Product Passport (DPP)?

Digital Product Passport

Meer weten over DPP en Data?