Return Management
Retailers met een succesvolle webwinkel worden met nieuwe uitdagingen geconfronteerd. Een klant bestelt online immers gemakkelijk dezelfde broek in drie maten en stuurt vervolgens de twee broeken die niet passen retour. Of klanten bestellen een product via internet en brengen het vervolgens terug naar een fysieke winkel omdat het defect is.
Fans creëren met retourzendingen
Ook in deze fase van de customer journey kan een retailer fans creëren. Enerzijds door het retourproces voor de klant zo eenvoudig mogelijk te maken. En anderzijds door te zorgen voor een vlotte en foutloze financiële afhandeling. Daarna moeten de teruggestuurde producten natuurlijk weer zo snel mogelijk in de voorraad opgenomen worden.
Reverse logistics kan heel wat complexiteit met zich brengen. De teruggestuurde goederen moeten gecontroleerd worden. Zijn ze compleet? Zitten de producten nog in hun oorspronkelijke verpakking? Zijn ze beschadigd? Afhankelijk van de uitkomst van deze controle, zijn allerlei vervolgstappen nodig. Dat varieert van de aanmaak van de nodige documenten tot het bepalen van de hoogte van het terug te betalen bedrag, het starten van het logistieke proces en de daadwerkelijke financiële afhandeling. Deze stappen vallen onder de verantwoordelijkheid van verschillende mensen en missen vaak een proceseigenaar.
Stroomlijn het retourproces
Als het retourproces niet gestroomlijnd verloopt, kan dit voor de nodige irritatie en hoge kosten zorgen. Zowel bij klanten als bij de retailer zelf. Daarom helpen wij retailers om hun retourprocessen te stroomlijnen en tevreden consumenten te creëren. Wij combineren dat bovendien met een glashelder inzicht in de uiteindelijk gerealiseerde marge. Dat vergt kennis van en ervaring met het optimaliseren van onderling verbonden retailprocessen, zoals customer engagement, transport management, warehouse management en financiële afhandeling.