De business krijgt een steeds belangrijkere rol bij het maken van de juiste beslissingen in bedrijfsprocessen op basis van Analytics. Maar waar vroeger vaak de nadruk lag op het verzamelen van data, gaat het tegenwoordig veel meer over het samenstellen hiervan. Kennis, Data Blending & Storylines is dé succesformule om van de verzamelde data waardevolle informatie te maken.
De business als drijvende kracht
Doordat de business zelf precies weet waarop ze willen sturen en de processen binnen de organisatie kennen, zien zij waar de afwijkingen ontstaan en waar de verbeterkansen het grootst zijn. Met deze kennis is de business in staat om krachtige Storylines op te zetten. Deze Storylines (dashboards met de meest voorkomende scenario’s) vormen de basis waarop je als organisatie stuurt en waarmee je zelfs kunt plannen en vooruitkijken naar de toekomst. De business krijgt dus een steeds belangrijkere rol bij het gebruik van Analytics.
Dit gaat echter niet vanzelf. Indien data uit verschillende systemen komt, is het belangrijk om de data wel goed gecontroleerd samen te stellen. De datakwaliteit moet in orde zijn, ingewikkelde aanpassingen en calculaties moeten automatisch worden uitgevoerd en de security moet staan als een huis. Als deze stap eenmaal doorlopen is en er is een solide basis, dan is het een feestje om ermee aan de slag te gaan.
Daarna kan de business user met Drag & Drop Datasets samenstellen en zelf data toevoegen (Data Blending). Daardoor ben je als eindgebruiker in staat veel flexibeler te modelleren en aanpassingen te doen in de Storylines. Je organisatie heeft hierdoor de mogelijkheid om diepgaande Ad-Hoc analyse te doen om zo zelf geheel nieuwe inzichten te verkrijgen.