Sinds de coronamaatregelen doen we het meer dan ooit: met regelmaat op afstand werken. Als bedrijf heb je vast de nodige apparatuur en (cloud)oplossingen aangeschaft om dit praktisch voor elkaar te krijgen. Maar het échte moderne werken vraagt om méér dan dat. Het vraagt om bijvoorbeeld andere (samen)werkafspraken en nieuwe manieren om medewerkers aan te sturen. En, hoe behoud je de saamhorigheid? Kortom, hoe ga je hiermee om, wat voor bedrijf wil je zijn?
Daar gaan we het over hebben in deze blogserie over het moderne werken. Want thuiswerken, of op afstand werken, of buitenshuis werken (geef het beestje een naam) is wat we met een grotere groep de laatste twee jaar vaker zijn gaan doen. En dat blijft zo. Uit cijfers van het CPB blijkt dat er ná de coronacrisis twee keer zoveel wordt thuisgewerkt als daarvoor.
En er speelt nog iets. Uit de jongste cijfers van het CBS blijkt dat de krapte op de arbeidsmarkt in het eerste kwartaal van 2022 is toegenomen: van 106 vacatures per 100 werklozen naar 133 vacatures per 100 werklozen.
Om talent te behouden of nieuw talent aan te trekken, moet je als werkgever mee met de tijd. Natuurlijk, een goed salaris is nog altijd belangrijk, maar zeker de secundaire arbeidsvoorwaarden zullen het verschil gaan maken. Vooral keuzevrijheid, de work-life balance en werkgemak zijn belangrijk. Digital natives (geboren na 1981), stellen bijvoorbeeld andere eisen aan die voorwaarden. 94 procent van die groep wil niet fulltime naar kantoor, zo blijkt uit onderzoek van softwarebedrijf Citrix. Deze trend zien we ook steeds vaker bij eerdere generaties.