Hybride werken is sinds het corona jaar 2020 alleen maar populairder geworden, maar het begrip was voor corona ook al aan het groeien. Hybride werken houdt in dat je medewerkers op basis van de activiteiten die ze uitvoeren, deels op kantoor werken en deels vanuit thuis.
Wat is de betekenis van hybride werken?
Hybride werken houdt in dat je medewerkers deels thuis en deels op kantoor werken. Je werknemers bezoeken het kantoor nog maar enkele keren in de week en doen de rest thuis of op een andere plek naar keuze. Het blijkt namelijk dat we veel werkzaamheden overal kunnen doen.
We kunnen samenwerken aan en in documenten, toegang hebben tot verschillende applicaties of overleggen en vergaderen via bijvoorbeeld Google Meet, Microsoft Teams of Zoom: het kan allemaal. Hybride werken vergroot dus uiteindelijk onze werk gerelateerde keuzemogelijkheden qua tijd en ruimte. Ook leidt dit tot een andere indeling van werkweken. Zo werkt lang niet iedereen meer standaard van 9 tot 5. Dit maakt het voor werknemers als voor organisaties flexibeler.
De belangrijkste voordelen van hybride werken:
1. Meer werkgeluk
Ten eerste waarderen medewerkers het werk naar eigen inzicht te kunnen combineren met hun privé-situatie en persoonlijke behoeften. Wil men bijvoorbeeld boodschappen overdag doen, dan wordt deze tijd ’s avonds of op een ander tijdstip weer net zo makkelijk gecompenseerd. Men gaat ook veel efficiënter om met de tijd; de ellenlange vergaderingen worden vervangen door korte bondige online meetings, er is geen sprake meer van reistijd/woon-wegverkeer en de hogere productiviteit en concentratie bij thuiswerken. Medewerkers voelen zich meer verantwoordelijk, bevlogen en zitten beter in hun vel bij hybride werken. Kortom: meer werkgeluk.
2. Hogere productiviteit
Bij hybride werken zijn medewerkers een stuk productiever en geconcentreerder dan wanneer ze op kantoor werken. Er zijn bijvoorbeeld geen onaangekondigde bezoekjes, groepsconversaties en lawaai van communicerende mensen. Bij hybride werken liggen de netto werktijden dan ook hoger dan bij traditionele werkvormen.
3. Duurzaamheid
Ten derde is ook duurzaamheid een voordeel van hybride werken. ’s Ochtends en ’s avonds staan medewerkers niet meer in de file. Dit is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de portemonnee en de energie van de medewerker zelf, die minder vermoeid de dag afsluit. Ook heeft het invloed op de benodigde kantoorruimte en indirect op het energieverbruik. Als het dus om duurzaamheid gaat bij hybride werken, heeft dit zowel betrekking op het milieu als het welzijn van de mens.
Hoe faciliteer je hybride werken?
Om hybride werken binnen een organisatie op te nemen, ontkom je er niet aan om medewerkers van een goede thuiswerkplek te voorzien. Als organisatie moet je nadenken over de wijze waarop je dit wilt gaan vormgeven. Een belangrijk aspect om op afstand te kunnen werken is het aanbieden van digitale hulpmiddelen. Zorg ervoor dat de technologie klopt, voor iedereen helder is en vooral dat IT een toevoeging is aan het optimaal kunnen uitvoeren van alle taken in plaats van frustratie of belemmering. Een goed voorbeeld hiervan zijn goede koppelingen en hoge beschikbaarheid van applicaties. Ook eist hybride werken een andere vorm van leiderschap.
Daarnaast heeft hybride werken ook invloed op de situatie op kantoor. Wanneer je als organisatie ervoor kiest om hybride te gaan werken, is het mogelijk dat een werknemer op één dag op drie verschillende plekken werkt omdat hij verschillende taken moet verrichten. In de praktijk zal de werknemer een aantal keer per week naar kantoor komen voor overleg of om samen te werken met collega’s en thuis — voor een groot deel — het werk verrichten dat om concentratie vraagt.
Als je ruimtes aanbiedt in een werkplekconcept waar flexibiliteit, concentratie, welzijn en samenwerking wordt ondersteund, geef je werknemers de mogelijkheid om de juiste werkplek voor een bepaalde activiteit uit te kiezen. Dit betekent natuurlijk ook iets voor de huisvesting van een organisatie en hoe je de facilitaire diensten inregelt in een pand.