1. Controle en inzicht
Heb je te weinig overzicht en grip?
Welke omzet heb je vandaag gedraaid? En vorige week? Wie is met welke taken bezig? Hoe ziet je pipeline eruit? Hoe is de personeelsbezetting in de zomervakantie? Dit soort vragen moet je direct kunnen beantwoorden. Zoals iedereen in jouw organisatie over de juiste informatie moet beschikken om zijn werk optimaal te kunnen doen.
Maar als je eerst allerlei informatie uit systemen moet halen en moet consolideren in Excel, is dat een teken dat er iets niet goed gaat. Wanneer álle relevante informatie in één systeem zit, kun je jouw organisatie in real-time monitoren én sturen.
2. Efficiëntie
Doen jouw collega’s veel werk dubbel?
In hoeveel systemen moet je inloggen om een nieuwe klant in te voeren? Hoeveel informatie moet je van systeem naar systeem knippen en plakken wanneer je een nieuwe order krijgt? Wanneer je te vaak tussen systemen aan het switchen bent, verlies je onnodig veel tijd. Bovendien vergroot je de kans op fouten. Wanneer je met een geïntegreerd systeem werkt, hoef je data vaak maar op één plek in te voeren. De gegevens van een nieuwe klant bijvoorbeeld, voer je maar één keer in. Vervolgens is die nieuwe relatie in het hele systeem door iedereen aan te roepen en weet je zeker dat je bestelling altijd op het juiste adres afgeleverd wordt en de factuur altijd naar de juiste persoon verstuurd wordt.
3. Onnauwkeurigheden
Worden er veel onnodige fouten gemaakt?
Lege winkelrekken, foute leveringen, budgetoverschrijdingen; er kan veel fout gaan. Elke fout gaat niet alleen ten koste van je marge, maar erodeert ook de klanttevredenheid en het werkplezier van collega’s. Gaat er veel fout en verlies je dagelijks tijd en energie met het corrigeren van al die fouten, dan is dat een teken dat jouw organisatie toe is aan een meer geïntegreerde manier van werken. Wanneer je ál jouw processen in één systeem afwikkelt, wordt jouw bedrijf veel minder foutgevoel.
4. Meerdere systemen
Kost onderhoud steeds meer tijd?
Werk je met meerdere systemen? Dan heb je voor het onderhoud van al die oplossingen mensen nodig. Of externe expertise. Voor je het weet wordt het onderhoud van je omgeving een behoorlijk tijdrovende bezigheid. En als die ene collega met veel expertise je bedrijf verlaat, heb je een probleem. Wanneer je met één systeem werkt, ga je veel gerichter met je IT-expertise om en wordt het onderhoud van je IT-omgeving veel eenvoudiger.
5. Oude systemen
Schrikken nieuwe collega’s?
Willen nieuwe mensen meteen weer naar buiten lopen als ze het twintig jaar oude systeem zien waar ze mee moeten werken? Dan is dat een signaal. Ook op de werkvloer verwachten mensen een moderne, prettige, gebruiksvriendelijke interface. Wanneer je voor een moderne ERP-oplossing in de cloud kiest, weet je zeker dat de interface voldoet aan alle eisen op het gebied van gemak en snelheid.