Als retailer wil je altijd een optimale klantbeleving bieden. Ongeacht of deze klant in je winkel staat of thuis achter de laptop zit. Je bedrijfsprocessen en verkoopkanalen moeten frictieloos in elkaar overlopen, zodat je klant overal dezelfde gepersonaliseerde winkelervaring beleeft. Dat is het doel van unified commerce, een moderne en dominante bedrijfsstrategie voor retailers.
Voor veel organisaties is unified commerce een stip aan de horizon. Online en offline shoppen moet één geheel worden en om dat te bereiken moeten vier belangrijke componenten op orde worden gebracht. Ten eerste je systemen, zoals je kassa, webshop en ordermanagement. Daarnaast moet gekeken worden naar je (verkoop-)kanalen en producten. Kanalen moeten naadloos aansluiten en product- en voorraadinformatie moet offline en online continu actueel en kloppend zijn. Tot slot draait alles om interactie. Alles moet realtime en op één plek beschikbaar zijn.
Optimale inrichting van je systemen, kanalen, producten en interacties zijn de ingrediënten voor een succesvolle unified commerce. Maar welke kant moet je als organisatie op om succesvol te zijn? Met welke bewegingen in de markt moet je rekening houden? In dit artikel gaan we in op drie belangrijke trends op het gebied van unified commerce.