De moderne consument schakelt continu tussen kanalen. Hij of zij beweegt moeiteloos van online naar offline en weer terug. In deze realiteit kunnen retailers zich geen barrières veroorloven: verkoopkanalen moeten naadloos samenwerken om concurrerend te blijven. Unified Commerce biedt dé oplossing om grenzen te doorbreken, kosten te drukken en toekomstbestendig te worden.
In deze blogreeks gaan we in op de sleutelrol van flexibiliteit in retail. We hebben vijf essentiële richtlijnen voor flexibiliteit gedefinieerd, waarvan we de eerste hieronder bespreken: de concessieloze ondersteuning van elk verkoopkanaal.
Unified Commerce: Overal en altijd consistent aanwezig
Verkoop vindt tegenwoordig plaats op een breed scala aan kanalen, van fysieke winkel tot marketplaces, pop-upwinkels, voice assistants, internationale markten en zelfs virtuele werelden. Everywhere commerce is het nieuwe normaal, en er zullen steeds nieuwe verkoopkanalen ontstaan.
Online kanalen blijven in beweging: waar Instagram eerst vooral als oriëntatieplatform fungeerde, kunnen consumenten nu direct aankopen doen, ondersteund door realtime aanbevelingen en persoonlijke aanbiedingen. Ook innovaties zoals Google Lens, waarmee consumenten producten kunnen scannen en direct kopen, of Alexa die suggesties doet tijdens het koken, zijn voorbeelden van contextual commerce. Dit benadrukt de groeiende behoefte aan een dynamische, geïntegreerde benadering van retail die zich aanpast aan de situatie van de consument.