Slechts één op de tien medewerkers zou nog volledig op kantoor willen werken. Een gesprek over veranderende rol van de manager, Surinaamse roti en het belang van verbinding.

> Kijk de aflevering terug via LinkedIn

Sinds corona is de hoeveelheid uren die je werkt veel minder belangrijk, net als de locatie waar je de laptop openklapt. Output-gedreven werken it is. Je werkt met je team naar een concreet doel toe. En of je dat nu op zondagmiddag vanaf een terras in Italië doet, of dinsdagmiddag op kantoor in Amstelveen, dat maakt niet uit. Deze manier van werken, het remote werken, werpt zijn vruchten af, want onderzoek wijst uit dat hier betere resultaten mee worden behaald.

 

Eric van der Linden is HR-directeur bij Ctac, Hij vond het wonderbaarlijk te zien hoe snel het thuiswerken is geaccepteerd tijdens corona. Eric: “Nu kunnen en willen we niet meer terug naar het oude model. Maar we willen wel onderdelen uit het oude werkmodel toepassen in het moderne werken. Zoals het ontmoeten van mensen. Dus het is belangrijk om faciliteiten te blijven bieden voor mensen die nog op kantoor willen werken.”

Ook Michel Bouwman, EMEA partner technical lead bij Microsoft zegt dat het concept van werken is veranderd. “Waar je eerst ’s morgens vroeg in de auto of trein stapte en naar kantoor reed om te werken, is werk nu een set aan activiteiten. De locatie is niet belangrijk.” En dat brengt nog een andere ontwikkeling met zich mee, merkt Michel op: “Je ziet dat bedrijven steeds meer mensen uit het buitenland aannemen, voor Nederlandse functies.”

 

Patricia Beks is managing director & digital marketeer bij Tech To Market. Haar bedrijf werkte al vóór corona grotendeels remote. Patricia: “Dat is al een lange tijd onze filosofie, dus daar hebben we nu voordeel bij. Want we hebben hierop kunnen selecteren bij het aannemen van mensen. Openheid en vrijheid zijn bij ons erg belangrijk. Dat vraagt een bepaalde verantwoordelijkheid.” Over een aantal dagen vertrekt ze met haar team op workation. Patricia: “Een workation is een mooie manier om op afstand naar jezelf, het werk, en naar klanten te kijken. Een strandwandeling geeft andere gesprekken dan op kantoor. Een workation draagt bij aan openheid en vertrouwen, maar alleen als het onderdeel is van de totale bedrijfsfilosofie.”

Het moderne werken zorgt er óók voor dat de rol van de manager verandert, merkt Eric op: “Het gaat veel meer om verbinding maken met mensen. Hoe hou je ze betrokken? De zachte kant van de manager is veel belangrijker geworden. Zaken als intuïtie, empathie en vertrouwen, spelen een grotere rol dan meten en controleren. Minder managen, meer coachen.”

Of je nu remote of op kantoor werkt, het is belangrijk om de verbinding te houden met elkaar en met het bedrijf, vindt Michel: “Je kunt op workation gaan, of wekelijks iets organiseren met alle mensen in een team om ervoor te zorgen dat die binding blijft. Zo hebben wij laatste van een Surinaamse collega digitaal kookles gehad en écht lekkere Surinaamse roti te maken.”

“Precies. Je moet oppassen dat het niet alleen maar efficiënt en maximaal is”, meent Patricia. “Een informeel praatje en kantoorlol blijven belangrijk. We hebben daar een training voor gevolgd om dat ook digitaal toe te passen. Daar hebben we veel aan gehad.”

Meer weten over remote werken?

We vertellen je graag meer over hoe je in deze veranderende tijd koers kan houden.