Vier voorwaarden om phishing te voorkomen
Hoe voorkom je dat jouw medewerkers in een phishing-val trappen? Bewustwording speelt daarbij een belangrijke rol, maar ook het gebruik van de juiste tools en processen. Dit kan jouw organisatie doen:
1. Bewustwording en training van medewerkers
Phishing speelt in op menselijke zwakheden. De sleutel om phishing te voorkomen, ligt dus voor een groot deel bij je mensen. Train je medewerkers dus regelmatig in het herkennen van phishingaanvallen. Bijvoorbeeld met workshops, webinars of simulaties. Zo werk je aan bewustzijn én houd je je medewerkers op de hoogte over de nieuwste phishingmethoden die cybercriminelen gebruiken. Hoe beter je mensen geïnformeerd zijn, hoe kleiner de kans dat ze in de val trappen.
2. AI-gedreven e-mailfilters en software
Voordat een menselijke fout gemaakt kan worden, zoals ingaan op een nepmail, kan software deze fout al voorkomen. Geavanceerde e-mailfilters en antivirussoftware identificeren én blokkeren deze phishingberichten tijdig. Kunstmatige intelligentie (AI) helpt hierbij. Door AI-gedreven oplossingen te implementeren, krijg je in een zo vroeg mogelijk stadium meldingen bij verdachte patronen en afwijkend mailverkeer.
3. Continue monitoring en een incident response plan
Een dedicated security team is onmisbaar om hackers een stap voor te blijven. Cybersecurity is namelijk een continu proces en een phishingaanval kan op ieder moment plaatsvinden. Door voortdurend te monitoren en risico’s te detecteren, kan je snel ingrijpen als dat nodig is. Zorg ook voor een gedegen incident response plan, dat direct in werking treedt zodra er vermoedens zijn van een geslaagde phishingaanval. Dit plan bevat jouw stappen voor isolatie, analyse en herstel van de aanval.
4. Zorg voor rapportagetools, richtlijnen en evaluaties
Wat doen je medewerkers als ze een verdachte mail zien? Als hier geen duidelijke procedure voor is, is de kans groot dat je medewerker deze verdachte mail simpelweg negeert en niet rapporteert. Zo mis je de kans om deze phishingpoging te analyseren en mogelijk voor de toekomst te elimineren. Zorg daarom voor heldere rapportagetools en richtlijnen voor medewerkers om verdachte e-mails te rapporteren. Tijdens periodieke evaluaties zijn deze gerapporteerde incidenten jouw bagage om trends te ontdekken en je beveiligingsmaatregelen verder te verbeteren.