Judith is de Supply Chain Manager bij een retailer in bouwmaterialen en is onder andere verantwoordelijk voor het centrale distributiecentrum. De bouwvak is bijna afgelopen en Judith verwacht dat er een drukke periode aan zit te komen. In het verleden is gebleken dat simpelweg meer mensen inzetten geen optie meer is. Dit leidt alleen maar tot extra congestie in het magazijn en hiermee een verlaagde productiviteit. Om deze reden is Judith gaan analyseren, waardoor de congestie in het magazijn ontstaat en hoe dit voorkomen kan worden.
Na de analyse is er gebleken dat veel heftrucks rondrijden, zonder dat er producten worden vervoerd. Bij het inslag proces rijden de heftrucks bijvoorbeeld alleen pallets naar binnen en rijden ze leeg terug naar het inslag gebied. Hierdoor worden onnodig veel kilometers gereden en zullen de achterstanden gaan oplopen. Wat nu?
Travel distance calculation is een functie binnen SAP Extended Warehouse Management (EWM), die zorg draagt voor een efficiënte order selectie in het magazijn. Precies wat Judith nodig heeft dus!
Travel distance calculation
Om travel distance calculation te implementeren, is het van belang dat magazijnlocaties zijn toegekend aan een netwerk. Dit houdt in dat de locaties zijn toegekend aan X, Y, Z coördinaten. Wanneer de locaties zijn toegekend aan een netwerk, zijn er twee methodes beschikbaar om de afstanden te berekenen:
Judith heeft gekozen om de afstand tussen locaties te berekenen op basis van een ‘afstand gebaseerd netwerk’. Deze methode houdt rekening met de beschikbare rijpaden en berekent de werkelijke rijafstand tussen magazijnlocaties. Hierdoor is het systeem in staat om de meest efficiënte order te selecteren. Voor Judith is het nu een belangrijke klus om in kaart te brengen hoe de heftrucks zich door het magazijn bewegen.
Systeem setup
Als Judith de magazijnbewegingen van de heftrucks in kaart heeft gebracht, kan het systeem worden ingericht. Magazijn locaties krijgen X, Y, Z coördinaten en om te bepalen waar de heftrucks de gangen in- en uit kunnen rijden, krijgen ook de gangen X & Y coördinaten mee.
Als het netwerk gegenereerd is, moeten de order wachtrijen worden toegekend aan ‘queue types’. De resources (heftrucks) worden vervolgens toegekend aan deze ‘queue types’.
Orderselectie met travel distance calculation
Wanneer een magazijnmedewerker een nieuwe order aanneemt, checkt het systeem welke order hij het beste toegestuurd kan krijgen. Het systeem selecteert de order in de wachtrij op basis van de onderstaande variabelen:
1. Laatste start tijd van de order
2. Prioriteit van de order
3. Travel distance calculation
Hierbij worden de orders met een gelijke laatste start tijd of prioriteit geselecteerd en wordt berekend wat de rij afstanden zijn naar deze orders. Het systeem selecteert de order met de kortste rijafstand.
Nu alles juist is ingericht zijn de rijafstanden in het magazijn beperkt tot een minimum. Judith heeft vertrouwen dat het magazijn de drukte na de bouwvak aan kan en kan met een gerust hart genieten van haar vakantie!
Nieuwsgierig naar wat travel distance calculation voor jouw magazijn kan betekenen? Neem dan snel contact met ons op.