Bij 70% van de bedrijven staan de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties (VN) niet hoog op de agenda in de boardroom. En dat terwijl in 2025 álle bedrijven verplicht zijn om te rapporteren over hun duurzaamheidsdoelstellingen. Zijn de SDG’s te complex, te ambitieus en te veel een ver-van-het-bed-show? Ben je als mkb’er een druppel op een gloeiende duurzaamheidsplaat? En welke rol speelt IT bij het op de agenda zetten en behalen van duurzaamheidsdoelstellingen? Dát en meer bespreken we in de eerste Ctalk van 2023.
Met de SDG’s wil de VN een einde maken aan problemen als onrecht, ongelijkheid, klimaatverandering en extreme armoede. De praktijk om dit grote doel te behalen, blijkt vaak weerbarstig. Dat ziet ook Bob van Dal. Hij is oprichter en eigenaar van Bosus, een organisatie die bedrijven ondersteunt bij het behalen van duurzaamheidsdoelstellingen. “In het begin wisten bedrijven niet zo goed wat ze precies met duurzaamheid moesten doen. Daardoor ontbrak de urgentie, die inmiddels steeds meer begint te komen.”
Heldere doelen opstellen
Met het oog op de rapportageplicht in 2025 is die urgentie ook hard nodig. Maar hoe pak je het thema duurzaamheid het beste op als bedrijf? “Het begint met kijken naar wat je als bedrijf al doet op het gebied van duurzaamheid. Vanuit daar kun je de focus op andere aspecten binnen je organisatie leggen en een helder duurzaamheidsdoel formuleren”, vertelt Van Dal, die de omvang van de duurzaamheidsdoelstellingen als heikel punt beschouwt voor kleine bedrijven. “Voor hen kunnen de doelen als onmogelijk aanvoelen. Maar ook kleine bedrijven kunnen impact hebben op duurzaamheid en zich daarop focussen. Vervolgens kunnen ze bijvoorbeeld kijken naar de duurzaamheidsaanpak van grote bedrijven, waarbij ze wellicht kunnen aanhaken.”
Meeste impact met verandering van supply chain
Een treffend voorbeeld van bovenstaande aanvliegroute is Beter Bed. De beddengigant houdt zich sinds 2020 bezig met duurzaamheid. “In ons eigen bedrijfsproces kunnen wij grote stappen zetten op het gebied van duurzaamheid”, vertelt Jaap Westland, Director Innovation and Sustainability bij Beter Bed. “De meeste impact creëren we met het veranderen van onze supply chain. In onze code of conduct staan duurzaamheidsafspraken. Bijvoorbeeld over welke mensen voor onze leveranciers werken en hoe zij worden behandeld. Gezamenlijk optrekken in de keten is namelijk erg belangrijk om zaken voor elkaar te krijgen.”
Duurzaamheid als vast bedrijfsonderdeel
Bij het werken aan de duurzaamheidsdoelstellingen is een grote rol weggelegd voor IT, zo weet Gerben Moerland, oprichter van Oliver IT. “Met het optimaliseren en slimmer maken van processen is de bijvangst dat je vaak al bijdraagt aan duurzaamheidsdoelstellingen”, legt hij uit. “Een mooi voorbeeld is het verbeteren van je transportplanning. Je kunt dan in plaats van de kortste route kiezen voor de CO2-gunstige route.” Uiteindelijk is het wel de bedoeling dat bedrijven duurzaamheid niet enkel als bijvangst zien, maar juist als vast onderdeel van de bedrijfsvoering. “Daarin hoeft het een het ander ook niet uit te sluiten”, vindt Westland. “Zo reduceer je bij een duurzame transportplanning de CO2-uitstoot, maar verlaag je tegelijkertijd je brandstofkosten. Kortom, je moet ook goed kijken naar de voordelen voor jouw organisatie.”
IT is onmisbare schakel
Het behalen van dat soort voordelen begint in ieder geval áltijd met een solide IT-basis. Die is onmisbaar bij het verzamelen, verwerken en interpreteren van alle benodigde data. Vanzelfsprekend zitten daar ook gegevens bij van externe partijen, zoals de verschillende leveranciers. Moerland: “Integratie is daarin ontzettend belangrijk, omdat processen over organisaties en bedrijven heengaan. De eerste stap is bekijken hoe die processen lopen. Je gaat namelijk niet automatiseren om het automatiseren. Je moet op voorhand weten wát je precies wilt automatiseren in de keten en wáárom.”
Degelijk dataproces creëert nieuwe kansen
Zodra het volledige proces van dataverwerking en -uitwisseling staat, ontstaan er nieuwe kansen voor bedrijven en organisaties. Beter Bed denkt daar al volop over na. “Bijvoorbeeld het verlengen van de levensduur van een product”, geeft Westland aan. “Zo gaat de pocketveermatras twintig jaar mee, terwijl de toplaag het tien tot twaalf jaar volhoudt. In dat geval werk je aan een product, dat enerzijds langer meegaat en anderzijds beter te recyclen is. Daardoor hoeft de consument in dit geval enkel de toplaag aan te schaffen.”
Niet blindstaren op rapportageplicht
Met de verplichting om te rapporteren over de zeventien duurzaamheidsdoelstellingen ontkomen bedrijven en organisaties niet meer aan het thema duurzaamheid. Volgens de tafelgasten is het echter niet nodig om je op die rapportageplicht blind te staren. Westland vat het treffend samen: “Het presteren op de duurzaamheidladder wordt veel belangrijker en het meeste werk zal in het veranderen van je organisatie gaan zitten.”
Benieuwd naar het hele gesprek tussen deze IT- en duurzaamheidsexperts?
Bekijk dan nu de hele aflevering.